Nabór wniosków o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego - Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze

HtmlBox

Rynek pracy

Rynek pracy

Aktualności

Nabór wniosków o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego


Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze ogłasza I nabór wniosków o przyznanie
środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
na realizację działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców

 

Wnioski będą przyjmowane w dniu 31.03.2025 r.:

  1.  w formie papierowej – w sekretariacie Powiatowego Urzędu Pracy w Zielonej Górze,
    ul. Batorego 126 A (pok. 410, IV piętro) w godzinach od 07:00 do 15:00
  2. drogą elektroniczną – poprzez platformę ePUAP (pismo ogólne do podmiotu publicznego),
    o złożeniu wniosków decyduje data i godzina wpływu na platformę ePUAP – w godzinach
    od 7:00 do 15:00 w dniu naboru (urząd nie ponosi odpowiedzialności za awarię platformy ePUAP, niewłaściwie przesłane lub uszkodzone pliki).

    ​​​​​​​Wniosek musi być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, złożony przez osobę umocowaną przez Pracodawcę lub przez konto ePUAP zarejestrowane na Pracodawcę lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy administracji publicznej zarejestrowanym na Pracodawcę lub umocowaną przez niego osobę.
    ​​​​​​​

Wnioski złożone poza wyznaczonym terminem i godzinami naboru nie będą rozpatrywane.

PRIORYTETY wydatkowania środków KFS w roku 2025:

Priorytet nr 1 tj. wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie czy województwie

​​​​​​​​​​​​​Wnioskodawca, który wykazuje spełnienie wymagań PM/1 powinien udowodnić, że wskazana we wniosku forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie miasta Zielona Góra lub powiatu zielonogórskiego. O dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego mogą wystąpić pracodawcy, których pracownicy zatrudnieni są na terenie powiatu zielonogórskiego lub miasta Zielona Góra. Zawody deficytowe będą identyfikowane na podstawie „Barometru Zawodów 2025” opublikowanego na stronie www.barometrzawodow.pl dla:

powiatu zielonogórskiego

https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na plakatach?publication=county&province=4&county=108&year=2025&form-group%5B%5D=low

oraz miasta Zielona Góra

https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=4&county=113&year=2025&form-group%5B%5D=low

oraz na stronie PUP Zielona Góra jako załącznik do niniejszego ogłoszenia o naborze.

Priorytet nr 2 tj. wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniemw firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy

Przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy” w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku, bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami. Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.

Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć kopię dokumentu potwierdzającego spełnianie wymogu tego priorytetu, np. dokument zakupu maszyny, narzędzi itp.

Priorytet nr 3 tj. wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku

Priorytet powyższy oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1371).

Przywołane rozporządzenie dotyczy następujących gmin w powiecie zielonogórskim: gmina Bojadła; gmina Czerwieńsk; gmina Nowogród Bobrzański; gmina Sulechów; gmina Trzebiechów; gmina Zabór.

Dofinansowane formy kształcenia ustawicznego mają wspomagać wprowadzenie zmian umożliwiających utrzymanie się na rynku czy pozwalających uniknąć zwolnień czy wręcz zatrudnić nowych pracowników. Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest prowadzenie działalności na terenie ww. gmin oraz oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku z rozszerzeniem/przekwalifikowaniem obszaru działalności firmy z powołaniem się na odpowiedni przepis.

Priorytet nr 4 tj. poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy

Szkolenia powinny zawierać tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:

  • do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach;
  • dotyczące różnych formy mobbingu, jak zrozumieć jego wpływ na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości;
  • rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach;
  • do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy;
  • na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji;
  • dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości.

Priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności.

Priorytet nr 5 tj. promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej

Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy. Przykładem mogą być szkolenia z niestandardowych (elastycznych) form pracy.

Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.

Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:

  • rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego;
  • przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi;
  • skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy tworzenie przyjaznego środowiska pracy;
  • różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych;
  • promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem.

Priorytet nr 6 tj. wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy

W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców. Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:

  • doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu/ branży;
  • doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
  • rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.

 

Powyższa lista nie jest katalogiem zamkniętym i każdy pracodawca może określić własną listę potrzeb.

Priorytet nr 7 tj. wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych

Warunkiem skorzystania ww. priorytetu jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach:

  • 86  Opieka zdrowotna;
  • 87  Pomoc społeczna z zakwaterowaniem;
  • 88  Pomoc społeczna bez zakwaterowania.

W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną. W ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.

Priorytet nr 8  tj. rozwój umiejętności cyfrowych

Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem. PKD Wnioskodawcy nie jest w tym przypadku istotne, priorytet dotyczy wszystkich wnioskodawców.

Priorytet nr 9  tj. wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną

Transformacja energetyczna to długotrwały proces modyfikacji gospodarki i sieci energetycznych, aby były bardziej zrównoważone, mniej zależne od paliw kopalnych i bardziej efektywne energetycznie. Celem transformacji energetycznej jest zmniejszenie szkód dla klimatu, zdrowia publicznego
i środowiska naturalnego.

W Polsce ma oznaczać ona rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodnie z celami polityki klimatyczno-energetycznej. Przyjęto, że ma opierać się na trzech filarach:

  • dekarbonizacja – czyli redukcja emisji gazów cieplarnianych i rozwój OZE,
  • decentralizacja – dotyczy odejścia od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych odnawialnych źródeł energii o mniejszej mocy,
  • ​​​​​​​digitalizacja – to postawienie na infrastrukturę informatyczną, dzięki której możliwe będzie np. wprowadzenie taryf dynamicznych (czyli takich, w których końcowa opłata za energię jest bezpośrednio powiązana z bieżącymi cenami na hurtowym rynku energii).

 

Priorytet niniejszy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.

 

WAŻNE INFORMACJE

Ogłoszenie o naborze, druk wniosku o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego wraz z załącznikami, zasady przyznawania Pracodawcy środków z KFS, wykaz zawodów deficytowych w regionie dostępne są na stronie internetowej: https://zielonagora.praca.gov.pl/ – zakładka AKTUALNOŚCI.​​​​​​
​​​​​​​

Wnioski będą rozpatrywane do wyczerpania limitu środków przeznaczonych na ten cel​​​​​​​ w wysokości 1 711 087,61 zł z uwzględnieniem:

  • ​​​​​​​zgodności dofinansowanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
  • zgodności kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego rynku pracy – Urząd będzie zwracał szczególną uwagę na uzasadnienie konieczności odbycia konkretnej formy kształcenia ustawicznego i wykazaną w nim zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego rynku pracy;
  • kosztów usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
  • posiadania przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
  • w przypadku kursów – posiadania przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
  • planów dotyczących dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
  • możliwości sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art.109 ust. 2k i 2m ustawy.

Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia w przypadkach niedołączenia załączników wymaganych w § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 117), tj.:

  • zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  • informacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  • kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
  • programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu;
  • wzoru dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
     

Zaleca się, aby wniosek wypełniał pracodawca, a nie organizator kształcenia.

Organizatorzy kształcenia bardzo często stosują jeden wspólny szablon wypełniania wniosku dla różnych pracodawców nie uwzględniając indywidualnych potrzeb pracodawcy. Niestety  generuje to bardzo często wiele błędów w podstawowych danych Pracodawcy, ale również  uzasadnienia potrzeby odbycia kształcenia są identyczne w przypadku kilku wniosków złożonych przez różnych pracodawców oraz uzasadnienia te są bardzo ogólne i często nieadekwatne do zakresu zadań osoby szkolonej. Niewystarczające lub niecelowe uzasadnienie może stanowić podstawę do negatywnego rozpatrzenia wniosku.

Wnioski będą rozpatrywane na podstawie uzyskanej punktacji zgodnie z Kartą oceny wniosku. W celu dokonania oceny wniosku niezbędne jest dołączenie posiadanych przez wskazaną do realizacji wnioskowanych szkoleń instytucję kształcącą certyfikatów jakości usług. Brak powyższego dokumentu spowoduje nieprzyznanie punktów dot. ww. kryteriów oceny wniosku. W pierwszej kolejności rozpatrywane będą wnioski, które uzyskają najwyższą liczbę punktów wynikającą z Karty oceny wniosku oraz spełniać będą warunki formalne do uzyskania dofinansowania. W sytuacji, gdy liczba wniosków, które uzyskają jednakową liczbę punktów przekroczy przyznaną kwotę limitu, wówczas Urząd będzie zwracał szczególną uwagę na uzasadnienie konieczności odbycia konkretnej formy kształcenia ustawicznego i wykazaną w nim zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego rynku pracy oraz dotychczasową współpracę wynikającą  z zawartych umów dotyczących KFS, jak również ewentualne rezygnacje Pracodawcy z przyznanego wsparcia w ramach KFS, które nie miały uzasadnionej przyczyny.​​​​​​​

O finansowanie ww. działań należy ubiegać się przed ich rozpoczęciem.

Rozpoczęcie pierwszego szkolenia jest możliwe najwcześniej od 09.06.2025 r.

Realizowane będą wyłącznie kursy i studia podyplomowe (nie będą finansowane egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych, badania lekarskie lub psychologiczne, ubezpieczenie NNW, określanie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego).

Limit kosztów kształcenia ustawicznego na 1 osobę wynosi do 12 000,00 zł na jednego uczestnika.

Ograniczenie liczby osób objętych kształceniem do maksymalnie 15 osób na Pracodawcę.

Pracodawca składa jeden wniosek, na którym umieszcza łącznie wszystkich pracowników, których zamierza objąć kształceniem ustawicznym.

Informacji na temat przedmiotowego wsparcia udzielają pracownicy Działu Szkoleń (pokój 305, numer telefonu: 68/4565658). Nie ma możliwości konsultowania, weryfikowania
z pracownikami urzędu roboczych ani ostatecznych wersji składanych wniosków oraz wypełniania wniosku wspólnie z wnioskodawcą.

Z uwagi na skomplikowany charakter procedury weryfikacji wniosków, wnioski zostaną rozpatrzone w terminie do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Zielona Góra 14.03.2025 r.

Załączniki

1. Ogłoszenie o naborze
1. Ogłoszenie o naborze.pdf 3390 KB
2. Wniosek KFS
2. Wniosek KFS.docx 79 KB
3. Załącznik nr 4 - formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
3. Załącznik nr 4 - formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.xlsx 56 KB
4. Załącznik nr 5 - klauzula informacyjna BENEFICJENCI KFS
4. Załącznik nr 5 - klauzula informacyjna BENEFICJENCI KFS.doc 79 KB
5. Załącznik nr 6 - klauzula informacyjna OSOBY TRZECIE KFS
5. Załącznik nr 6 - klauzula informacyjna OSOBY TRZECIE KFS.doc 89 KB
6. Załącznik nr 7 - oświadczenie sankcje
6. Załącznik nr 7 - oświadczenie sankcje.doc 38 KB
7. Barometr zawodów 2025
7. Barometr zawodów 2025.pdf 2647 KB
8. Zasady przyznawania środków KFS
8. Zasady przyznawania środków KFS.pdf 2798 KB
9. Umowa KFS wzór
9. Umowa KFS wzór.docx 83 KB
10. Karta oceny wniosków KFS
10. Karta oceny wniosków KFS.docx 17 KB

Nested Applications

Stawki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej

Akty prawne

Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Statystyki i analizy

5,4%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec stycznia 2025 r.

wykres statystyki

Nested Applications

Strategie i dokumenty programowe

Powiatowa Rada Rynku Pracy

Opis funkcjonowania Rady Rynku Pracy w nowych ramach prawnych.

Programy i projekty

Zdjęcie artykułu Projekt „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych z powiatu zielonogórskiego (II)”

Projekt „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych z powiatu zielonogórskiego (II)”

Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze realizuje projekt „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych z powiatu zielonogórskiego (II)” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Zdjęcie artykułu Projekt „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych z powiatu zielonogórskiego (I)”

Projekt „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych z powiatu zielonogórskiego (I)”

Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze realizuje projekt „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych z powiatu zielonogórskiego (I)” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Zdjęcie artykułu Projekt "Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie zielonogórskim (VI)"

Projekt "Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie zielonogórskim (VI)"

Przypominamy, że Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Zdjęcie artykułu Projekt "Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie zielonogórskim (VI)"

Projekt "Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie zielonogórskim (VI)"

Przypominamy, że Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.